ریخته گری و شبیه سازی ساپورت نگهدارنده میله هادی دستگاه تراش

قطعه ای که در تصویر زیر مشاهده می کنید یکی از قطعاتی است که در دستگاه های تراش که طول بالای 4 متر دارند جهت تراز نگه داشتن دو میله هادی و میله پیچ نصب می گردد. این قطعه موجب می شود حرکت ساپورت به راحتی انجام گیرد. وجود این قطعه در افزایش دقت ابعادی قطعاتی که تراشکاری می شوند بسیار حائز اهمیت است. یکی از مشکلاتی که بعضا در حین کار اتفاق می افتد ترک برداشتن و شکست قطعه در حین کار است.

این قطعه از جنس آلیاژ آلومینیوم است و به صورت ریختگی تولید می شود. به منظور ارزیابی و صحت سنجی نتیجه ریخته گری به کمک نرم افزار پروکست شبیه سازی انجمادی این قطعه انجام گردید تا مناطق حساس به تشکیل عیوب شناسایی شوند.

در تصویر زیر مدل قطعه مذکور را مشاهده می کنید:

در شکل های زیر به ترتیب میدان توزیع دمایی، کسر انجمادی، معیار نیاما و مناطق حساس به تشکیل ماکروحفرات بعد از اتمام فرایند انجماد مشاهده می شود:

نتایج شبیه سازی نشان می دهند که در محدوده زیر راهگاه و تغذیه احتمال تشکیل حفرات بالاست و تغذیه به درستی عمل نکرده است. مدول چورنیف قطعه نیز این فرضیه را ثابت می کند.

در تصاویر زیر قطعه ریخته شده را مشاهده می کنید. همانطور که در تصاویر مشخص است در قسمت های زیر تغذیه و راهگاه حفره تشکیل شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا